tisdag 30 november 2010

Tjong

Detta är ännu en av min fasters paradgodisar, dessa och polkagrisar gjorde hon året runt. Det är inte hennes recept men det smakar likadant som jag minns den.

Bara en varningens finger, det är hett att jobba med smeten. Det kan underlätta om man har gummihandskar på sig, vilket jag har när jag gör polkagrisar som också kan ge brännskador. Alltså är detta inget att göra tillsammans med småbarn.


3 dl Stösocker
1 1/2 dl Sirap
1 msk Glykos
1 1/2 dl Vispgrädde
25 g Smör

Blanda allt i en gryta med tjock botten och koka ganska kraftigt, rör inte om så ofta. Koka tills kulprovet blir bra eller till ca 140 grader.

Olja in en marmorskiva eller bakplåtspapper som ligger i en plåt med kanter, då blir det inte så kaotiskt när man häller upp den rinnande smeten och den far inte ut över kanten.

Jag använde mig av två degspadar av plast som jag oljade in och föste ihop smeten lite hur som helst. Ju fastare den blir desto mera kan man med hjälp av dem att dra i smetet, luft ska in i den och gör den ljusare. Det är först i slutet man kan dra i den med händerna och när man tycker de har bra färg drar man fingertjocka längder och klipper dem i lämpliga bitar. Man måste vara snabb och gärna två stycken som hjälps åt med klippningen annars hinner det stelna för mycket, men då kan man slå sönder dem lite i stället. En idé då är att spara smulorna till något med glass kanske.







Jag klippte dem på bakplåtspapper och försökte hålla isär dem medans de var varma, sedan kan man snurra in dem i bakplåtspapper eller lagervis med papper emellan i en burk och ha dem i kyla.

Källa: Matklubben.se inlägg av Lolan

Lycka till!

1 kommentar:

Anonym sa...

En liten utmaning, men absolut inte omöjligt! Underbara dofter i köket. Härlig ide med dina favvo-recept!