söndag 7 augusti 2011

Kasslergratäng med pasta

4 pers, 200* i 25 min

250 g Valfri pasta
300 g Kassler
2 dl Frysta ärtor

2 Ägg
2 dl Pastagrädde
2 dl Riven västerbottensost

12 Coctailtomater
Salt o Peppar i egen smak

Koka pastan och sätt ugnen på 200*.

Skär kassler i strimlor eller tärningar, blanda sedan pastan, kassler och ärtor i en smord ugnsform.

Vispa ihop ägg, pastagrädde och ost samt salta och peppra. Häll denna äggstanning över gratängen och toppa sedan med coctailtomaterna. Ha det i ugnen tills den fått fin färg eller att stanningen har stelnat, om det finns risk för att den bränns kan man lägga över formen med folie eller bakplåtspapper.


När jag gjorde denna dubblerade jag receptet och använde hela paketen av pastagrädden, som är på 2,5 dl och det behövdes. Coctailtomaterna använde jag en ask av, men man kan ha på mera om man vill och tycker att det är gott. Tänk på att den kanske måste vara inne en stund längre när det blir mer, men kan också bero på formen. Kolla därför med jämna mellanrum att den stelnat.

Receptet hittade jag på baksidan av ett mjölkpaket från Norrmejerier.

Inga kommentarer: