lördag 30 maj 2009

Palt a la Solveig

Detta recept har min mamma klurat ut, fråga mig inte varför men så är det. I stället för potatis har man havregryn i stället, vilket kan tyckas konstigt men de som ätit känner ingen skillnad. Här är receptet:

Ca 6 st

1/2 l vatten
1-2 dl havregryn
mjöl, lämplig mängd (kom ihåg att detta är ett "mamma-recept"
salt , hellre för mycket än för lite

ca 500 hg rimmat sidfläsk skuret i tärningar eller hur man vill ha det. Jag brukar skiva upp ett kilo när jag liks håller på, blir det över så kan man använda det sen.

Vatten och havregryn blandas ihop i degskålen och låt svälla ihop ca 1 1/2 tim, gör inget om det blir längre. Under tiden tärnar man upp sidfläsket.

När tiden är inne så fyll en stor kastrull med saltat vatten och börja koka upp. Under tiden blandar man i hop blandningen med mjöl och salt till en lämplig deg, den får inte vara för lös men inte heller för hård. Nuförtiden använder jag hushållsassistenten och märker att man kan göra degen ganska arbetsvänlig, det kan bli lite geggigt.

Börja med att ta mjöl i händerna och ta deg som motsvarar storleken du vill ha, fyll med sidfläsk och salt. Jag tycker att det ska vara mycket fläsk, men det väljer man själv.

Nyp ihop och rulla till en boll, med hjälp av en slev så lägg försiktigt ner den i kokande vatten. Tänk på att röra den efter en stund så att palten inte fastnar i botten. Fortsätt sedan tills alla är i. Kokas i ca 40 min.

Nu upptäcker jag att lite bilder inte vore fel återkommer med det så snar jag gjort palt. Men för er som har gjort palt tidigare vet hur ni ska göra, jag är lite dålig på att förklara.


Det finns nuförtiden ett speciellt paltmjöl..Raspeballer...har provat det men tycker att det jag brukar göra är mycket billigare och godare, därför fortsätter jag med det.

Men akta er för PALTKOMA.

Inga kommentarer: