söndag 15 november 2009

Kebabpizza

En Pizza som är gjord på bakpulverdeg, behöver därför inte jäsa.

225-250 grader i ca 20 min eller tills osten har smält och ser gyllene ut.

Deg

5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
½ tsk salt

50 g smör eller margarin
2 dl mjölk






Att blanda degen kan man göra på flera sätt, själv använder jag en köksmaskin med kniv. Det går också att blanda i en skål men är betydligt jobbigare.

blanda ihop de torra ingredienserna ock kör en sväng, lägg i smör/margarin och kör tills det blandats och sedan mjölken. Håll nu koll på hur degen blir, får inte bli för lös eller hård. Brukar alltid mäta och väga det som ska i.

Kavla ut degen på ett bakplåtspapper och lägg det sedan på plåten. Beroende på plåtens storlek behövs kanske en större sats pizzadeg, mina plåtar är och jag har gjort två satser (en på var plåt).






Nu är det bara att lägga på det man tycker om och vill ha på en pizza. Mina har tomatpuré på botten och detta på sig:

Kebabkött (stekt)
Röd lök (skivad)
Mozarella (Skivad)
Tomat (skivad)












Vid serveringen får den som vill toppa med Oregano, vit kebabsås eller vad man nu tycker är gott. Servera också en vitkålssallad till, tyvärr blev det ingen sådan idag för jag hade ingen vitkål. Receptet på det hittas i kategorin sallader.






Det bästa med denna deg är att den är så enkel att göra, men låt den inte torka. Om den ska ligga ett tag utan fyllning så täck med fuktad duk.

Inga kommentarer: