torsdag 22 juli 2010

Mammas Sirapsbröd

Ett ljuvligt bröd som man bakar i långpannan, delar i fyra delar som man i sin tur skär skivor av. Med en god ost eller favoritpålägget är det bara att njuta. Min mamma gjorde ofta sådant här bröd och när man sommarjobbade med skogsplanteringen var det lyx att äta detta.

Gräddas i 100* i 40 min......sedan höjst tempen till 150* i ytterligare 30 min.

1 l Filmjölk
1 kg Rågsikt
3 1/2 dl Sirap

4 tsk Bikarbonat
2 tsk Bakpulver
1/2 tsk Salt


* Allt rörs ihop väl och hälls i en smord långpanna, degen är väldigt lös så bli inte rädd att det blivit fel.

Idag när jag gjorde brödet så hade jag för lite bikarbonat och läste då på baksidan av påsen att man kunde ta dubbel av bakpulvret istället( obs! 2 tsk bakpulver ska ändå i utöver, dubbleringen gäller ersättning för bikarbonatet.

Bild kommer.

Inga kommentarer: