tisdag 24 juli 2012

Köttfärspaj

4 pers     Ugn 175-200 g

Deg:

3 dl Mjöl
200 g Smör
3 dl Riven ost (Grevé)
1 dl Vatten

Detta blandas ihop till en deg, plasta och låt vila i kylskåp 30 min.

Köttfärsblandning:

300 g Köttfärs
1 Gul lök
1 krm Svartpeppar
1 tsk Salt

Bryn färs och lök, krydda.

Sås:

2 msk Smör
2 msk Mjöl
2-3 dl Grädde
1/2 krm Svartpeppar
Salt
1 dl riven ost (Grevé)
200 g Vit sparris på burk
Sparrisspadet

Blanda smör o mjöl och red detta med  spadet från sparrisburken lite i taget och vispa under tiden. Fortsätt sedan på samma sätt med grädden, det måste vara i denna ordning annars kan såsen skära sig.

I med kryddor, ost och sparrisen (brukar skära dem i cm-stora bitar), försiktigt.

OBS!!! Var noga med att vispa hela tiden så att det inte bränns i botten.

Arbeta ut degen i en form med kanter och tryck upp mot dessa, spara lite deg till ett "galler" ovanpå, nagga botten.

Stöd kanterna med aluminiumfolie och förgrädda tills det ser torrt ut. Själv brukar jag hoppa över detta, botten blir då lösare och lite degigare vilket jag inte tycker stör.

Lägg i köttfärsröran och häll sedan såsen över, se till att botten täcks ordentligt. Rulla några bitar och lägg över som prydnad, gör inget om man hoppar över detta.

Har fått tag på detta recept av min syster och har njutit många gånger av den. Jag brukar göra mera deg för jag tycker om att ha en tjockare botten, dessutom räcker det till att garnera toppen.

En grönsallad med isbergs o gurka tycker jag räcker men gör den salladen som du tycker är godast.


Njut!

1 kommentar:

John sa...

Hej Jag heter John från Fooduel.com. Det är en plats där användarna röstar recept
1 till 10.

Det finns en rangordning av de bästa recepten och en profil med dina röstat recept. Varje recept har en länk till bloggen som tillhör receptet. På så sätt kommer du att få trafik till din blogg

Det är enkelt, snabbt och roligt. Det bästa fotot recept kommer att vara här.

Jag inbjuder dig att komma in, lägg till din blogg och ladda ett recept med en fin bild.

Vi skulle älska att du deltar med några recept som. Look Amazing!

Hälsningar

http://www.Fooduel.com