måndag 4 november 2013

Arraksbollar

Har länge sökt efter recept på just arraksbollar, tycker att de är så goda. Hittade det här receptet i tidningen Hembakat och nej, jag blir inte sponsrade av dem :), vill bara nämna mina källor där jag hittar recept.

Smeten:

3 dl kaksmulor, småkakor eller sockerkaka
3 dl Havregryn
1 dl florsocker

ca ½ tsk arraksarom
2 tsk vaniljsocker
2 msk kakao

100 g smör, rumsvarmt
ev lite vatten (om degen blir för torr och inte håller ihop)

Garnering:

100 g mörk choklad, smält
chokladströssel

Blanda alla ingridienser till en smidig smet, om den blir torr ta då lite vatten.

Forma bollar och ställ dem i kylskåp en stund

Smält chokladen och doppa bollarna i det och rulla dem i strössel innan chokladen stelnar.

Ställ in i kylskåpet för att kyla chokladen, sedan tar jag för givet att man kan packa dem och frysa dem. Då finns i och för sig risken att chokladen blir lite grå, det är inget fel på smaken men chokladen ska inte förvaras kall egentligen.


Nu glömde jag ju att köpa choklad så jag rullade dem i strössel utan att doppa dem i smält massa, dessutom tyckte jag att arrakssmaken var för liten med ½ tsk så jag tog en hel vid andra satsen. Det blev bra för mig, men prova dig fram.Tog även lite strösocker för att få liiite mera sötma.

De blev gooooooooooooooooda.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej jag gjorde Arraksbollar när jag doppar dom i choklad så hann den bli så tjock när jag skulle rulla i strössel vart så tjockt, Hur kan jag göra för det ska hållas tunt? Med vänlig hälsning Susanne

Nim sa...

Tyckte faktiskt att det funkade utan att doppa dem i choklad, det är lite meckigt. har inte kommit på det där med att temperera den, då tror jag att det går lättare.