torsdag 3 december 2015

Saffransbiscotti

ca 40 st
ugn 175 grader, temperaturen sänks sedan till 100 grader vid torkningen.

100 g smör el margarin
1/2 g saffran
1 1/2 dl strösocker

2 ägg
5 dl vetemjöl ( ca 500 g)
1 tsk bakpulver

1 1/2 dl mandel, eftersom jag har en nötallergiker i familjen. Annars är det pistagenötter i originalreceptet (el andra nötter)

Sätt ugnen på 175 grader.

Smält smöret el margarin i en kastrull. Stöt saffran med lite socker, vet inte om det behövs när den är mald men jag inbillar mig att det blir mer smak. Blanda ner saffranet i matfettet och häll sedan över det i en bunke och låt svalna. Om det verkar underligt så antar jag att saffranssmaken kommer fram mera även där.

När det svalnat så rör ner ägg och socker. Kom ihåg att ägget kan stelna om vätskan är för varm.

Blanda mjöl och bakpulver och grovhackad mandel, rör ned med det övriga ingredienserna till en smidig deg.

Dela degen i fyra lika stora delar och rulla dem till längder och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Om mandeln blir för grov så blir det lite svårare att få till längderna, men jag brukar peta och klämma till dem.







In i mitten av ugnen och grädda i ca 15 min, ta ut dem och låt svalna något. Dra ner värmen till 100 grader och skär längderna i sneda längder. I mitt fall brukar de bli raka innan jag skurit hela vägen :).










Vänd bitarna med snittytan uppåt och torka i ugnen med luckan på glänt ca 1 timme eller när de känns torra. Jag brukar vända dem efter halva tiden.

Nu är det bara en sak kvar, att äta dem och njuta.





Källa: Ica´s recept    http://www.ica.se/recept/saffransbiscotti-715404/











Inga kommentarer: