söndag 2 oktober 2016

Björnbärspaj

Hittade en hel hög med björnbär som var mogna och som inte frusit så här den 2 oktober, en paj malde hjärnan på.Hittade detta recept som jag tyckte var värt att prova här

 http://alltommat.se/recept/bjornbarspaj/

Den befinner sig just nu i ugnen så jag har inte provsmakat ännu, men till Wallander på tv ska jag njuta. Här kommer receptet, bilderna är mina egna som vanligt.

Ugn: 200 grader, ca 30 min eller tills pajskalet fått fin färg.
Form: 25 cm i diameter. Jag hade mer bär än i receptet så jag ökade allt en halv gång till så jag hade en form på 21 x 26 cm.



Degen:

175 g smör
3 dl  (180 g) mjöl
1 dl strösocker

1/2 tsk bakpulver
1 krm salt
50 g riven mandelmassa

Fyllningen:

250 g björnbär
3/4 dl socker
ev potatismjöl om bären är blöta efter att ha varit frysta. Mängden står inte i originalreceptet men skulle tro någon matsked.

Sätt på ugnen och smörj formen.

Smält smöret och låt svalna en stund.

Gör bärfyllningen så den är klar.




Blanda sedan ner torrvarorna, men INTE mandelmassan. Rör ihop till en deg som sedan trycks ut och uppåt kanterna i formen, fördela mandelmassan i botten jämnt.




Lägg i bären och grädda pajen i mitten av ugnen.







Ät den med glass, grädde eller vaniljsås. Själv ska jag avnjuta den med vispad fluffig vaniljvisp för egen vaniljsås brukar oftast bli bränd och inte så god.


Den blev god måste jag säga, ett fullgott alternativ till smulpaj. Mina kanter kanske blev väl tjocka och botten tunn, men det är en smaksak.



Inga kommentarer: