söndag 2 oktober 2016

Monas smörgåstårta

Det här receptet har jag fått tag i via min syster som är jätteduktig på detta med smörgåstårtor, denna faller alla i smaken och den får mycket beröm.

Botten består av Polarkaka och här kommer nu receptet:

2 paket polarkaka (den stora halvmåneformade sorten)

Fyllning 1:
2 x 200 g mimosasallad
1 burk avrunnen krossad ananas (spara spadet till att pensla på brödet)
ca 300 g kassler. (min syster gav mig riktmärket "- ca 10 cm från en rund kassler")
Vispad grädde (har ingen mängd men tror det var ca 3 dl, blanda i lite i taget tills du blir nöjd)

Skär kassler i tunna skivor och tärna dessa, storleken kan man variera som man tycker. Blanda krossad ananas med mimosasalladen och lägg i kasslern, fyll på med hårt vispad grädde så att det blir lagom.


Fyllning 2:

400 g Philadelfiaost
Riven ost
ca 2 dl Creme Fraiche

Rör ihop detta och lägg som andra lager.

Bred grädde runt kanterna och ovanpå för att få dekorationen att sitta på plats.Vill man kan man blanda i mild majonäs tills man tycker det smakar bra.

Sedan kan man gå crazy på att dekorera, använd det du tycker är gott t ex Druvor, Citron, Räkor, Ägghalvor, tomater, gurka ja listan kan göras lång.

Kom bara ihåg att fylla tårtan dagen innan, droppa gärna lite ananasspad på brödet så att det inte blir för torrt.

På bilden har jag gjort små fyrkantiga tårtor, det finns polarkakor som fyrkanter och runda också.



Inga kommentarer: